اقتصادی

آیا سلطه دلار رو به پایان است؟

گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که تعدادی از کشورها قصد دارند ارز دیجیتال جدیدی را راه‌اندازی کنند و وابستگی جهان به دلار آمریکا و یورو را کاهش دهند. این کشورها برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند که گروهی به اسم بریکس (BRICS)  را تشکیل داده‌اند و در حال بررسی چگونگی راه‌اندازی چنین ارزی هستند.

الکساندر باباکوف (Alexander Babakov)، معاون رئیس دومای ایالتی روسیه، اعلام کرده است که پشتیبانی ارز مذکور با طلا، فلزات کمیاب یا دارایی‌های دیگر تأمین می‌شود. او ادامه داده است:

  • اولین قدم این است که کشورها تسویه حساب‌های خود را با ارزهای ملیشان انجام دهند. مرحله بعد راه‌اندازی ارز دیجیتال یا هر ارز جدید دیگری است که در آینده اتفاق می‌افتد. فکر می‌کنم در اجلاس بعدی بریکس آمادگی لازم برای تحقق این پروژه به وجود می‌آید.

به گزارش رویترز (BRICS)، این خبر در حالی منتشر شده است که چند روز قبل، چین اعلام کرد  تجارت گاز طبیعی مایع خود را از این به بعد با استفاده از یوان انجام می‌دهد و دیگر از دلار از دلار استفاده نمی‌کند. به نظر می‌رسد کشورهایی مثل عربستان سعودی، آرژانتین، ایران، اندونزی، ترکیه و مصر هم  علاقه‌مند هستند به این ائتلاف بپیوندند. نشست بعدی بریکس قرار است در ۲۲ اوت (۳۱ مرداد) در کشور آفریقای جنوبی برگزار شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *