اقتصادی

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟

ارز لایت کوین

اارز لایت کوین یک ارز دیجیتال نسبتا جوان‌ است و  از طرفی،سرعت بالاتر و کارمزد کمی هم در تراکنش‌ها دارد. به همین دلیل، برخی افراد به‌سوی خرید لایت کوین جذب می‌شوند.

اما ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟ در این مقاله از مجله والکس به بررسی و شناخت litecoin می‌پردازیم و در ادامه قصد داریم آن را با بیت کوین مقایسه می‌کنیم.

فهرست مطالب

لایت کوین چیست؟

مهندس سابق گوگل، چارلی لی (Charlie Lee)  خالق لایت کوین، برای اولین بار Litecoin را ایجاد کرد. این توکن یکی ازاولین آلت کوین‌ها به حساب می‌آید. 

لایت کوین یک ارز رمزنگاری شده است که از یک فورک در بلاک چین بیت کوین در سال ۲۰۱۱ ایجاد شد. این ارز در ابتدا برای رفع نگرانی‌های توسعه دهنده مبنی بر اینکه بیت کوین در حال کنترل مرکزی بیش از حد است، طراحی شده بود.

ALC ارز دیجیتال غیرمتمرکز و بین‌المللی

این ارز برای پرداخت‌های ایمن، سریع و کم هزینه طراحی شد و به نوعی یک اسپین آف برای بیت کوین به نظر می‌آید. هدف Litecoin، بهبود عملکرد بیت کوین با روش‌های متفاوتی بود. از آن جایی که بیت کوین سرعت تراکنش آهسته‌ای دارد و تنها ۵ تراکنش در ثانیه انجام می‌دهد، این توکن را با سرعت تراکنش بالا ایجاد کردند. الگوریتم استفاده شده در این ارز سرعت بالا برای تراکنش را پشتیبانی می‌کند. لازم به ذکر است، علاوه بر سرعت آهسته در تراکنش با بیت کوین، تولید بلاک جدید نیز در بلاک چین بیت کوین حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد. 

این توکن در یک ثانیه، ۵۴ پردازش تراکنش و در هر ۲.۵ دقیقه یک بلاک جدید در بلاک چین Litecoin به وجود می‌آورد. تراکنش‌های این توکن در شبکه‌های پرداخت کریپتو P2P بلافاصله تسویه می‌شود. در صورتی که، اکثر صرافی‌های دیگر به حداقل ۶ تأییدیه برای تسویه تراکنش این توکن نیاز دارند.

با این افزایش سرعت در تراکنش، دیگر نیازی به اتلاف وقت برای انجام تراکنش نیست. همچنین، اگر معامله گران توکن را تأیید کنند، می‌توانند یک تراکنش سریع و آسان را تجربه کنند.

مرور نکات کلیدی:

  • این توکن یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۱۱، دو سال پس از بیت کوین، توسط یک مهندس سابق گوگل به نام چارلی لی تأسیس شد.
  • ویژگی‌های مشابهی با بیت کوین دارد، اما الگوریتم متفاوتی دارد. هدف این ارز دیجیتال تبدیل شدن به رسانه‌ای برای تراکنش‌های روزانه است.
  • این ارز در مقایسه با بیت کوین زمان پردازش تراکنش سریع تری دارد.

پیش بینی آینده

پیش‌بینی آینده لایت کوین به صورت قطعی برای این توکن دشوار است. آینده این ارز دیجیتال به رفتار سرمایه گذاران، دولت‌ها، معامله گران و عموم مردم بستگی دارد. بازار ارزهای دیجیتال دارای نوسانات بسیاری است و پیش‌بینی‌ها انجام شده به هیچ عنوان قطعی نیست. از طرفی، این توکن یک ارز دیجیتال نوپا است. به همین دلیل، پیش‌بینی آینده آن کار را دشوار می‌کند. ممکن است تقاضاهای این ارز دیجیتال بیشتر از تولید آن شود. پس ارزش آن نیز افزایش می‌یابد. ولی این هم ممکن است که تقاضاها نسبت به تولید آن زیاد نشود، به همین دلیل ارزش آن نیز کمتر شود. در صورت کاهش ارزش دارایی، سرمایه گذاران و معامله گران باید به ارزهای دیجیتال دیگری رو بیاورند. تعیین اینکه سرمایه‌گذاران، معامله‌گران، طرفداران ارزهای دیجیتال، دولت‌ها و عموم مردم چگونه در آینده با این توکن رفتار خواهند کرد، دشوار است.

ذخیره سازی

همه ارزهای دیجیتال در کیف پول‌هایی که بر روی بلاک چین به وجود می‌آیند، ذخیره می‌شوند. دسترسی به کیف پول در هر کجای دنیا برای افراد وجود دارد. این مورد یکی از مزایای کریپتوکارنسی‌ها غیرمتمرکز و بین‌المللی است که این توکن هم بخشی از آنها محسوب می‌شود. شما با در اختیار داشتن اینترنت می‌توانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید. از بزرگ‌ترین مزایای کیف پول‌های این ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، عدم دخالت بانک‌ها در آن است.

LTC قابل ذخیره سازی در بسیاری از کیف پول‌ها

نحوه خرید و فروش

برای فروش و خرید روش‌های متفاوتی وجود دارد که در ادامه مقاله ارز دیجیتال litecoin چیست؟ به آنها می‌پردازیم.

خرید و فروش مستقیم

یک سری پلتفرم برای ارتباط گیری مستقیم با خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. یکی از همین پلتفرم‌ها، پلتفرم P2P است. از این طریق شما به طور مستقیم با خریدار یا فروشنده این توکن ارتباط برقرار می‌کنید و معامله را انجام می‌دهید. البته استفاده از چنین پلتفرم‌هایی نیاز به تجربه و دقت بالایی دارد. زیرا قبل از خرید و فروش باید امنیت آن مورد بررسی قرار بگیرد.

مالکیت از راه استخراج

از دیگر روش‌هایی که شما را به این توکن می‌رساند، ماینینگ است. شما از طریق استخراج، آن را به دست می‌آورید. البته این روش هزینه بسیار بالایی دارد و تنها در صورتی معقول است که شما یک دستگاه پیشرفته برای ماینینگ به دست آورید.

خرید و فروش از صرافی ارز دیجیتال

راهنمای خرید لایت کوین در اکثر صرافی‌های داخلی و خارجی ارز دیجیتال یکسان است. این صرافی‌ها شما را به بازار ارز دیجیتال وصل می‌کنند تا بتوانید به طور مستقیم خرید و فروش کنید. این روش از امن‌ترین روش‌های در حال حاضر خرید و فروش ارز دیجیتال است.

بهتر است از صرافی‌های داخلی برای خرید و فروش استفاده کنید. زیرا، بسیاری از صرافی‌های خارجی IP ایران را مسدود کردند. البته روش‌هایی برای دور زدن این مسدودی‌ها وجود دارد ولی اطمینانی برای محفوظ بودن سرمایه شما وجود ندارد. هر لحظه ممکن است تمامی سرمایه و سکه‌های شما توسط صرافی خارجی بلوکه شود. صرافی والکس یکی از بهترین گزینه‌های است که می‌توانید با آسودگی خاطر از آن LTC را خریداری کنید.

استخراج

مسئله‌های پیچیده ریاضی به نام هش وجود دارند که ماینرها برای به دست آوردن حق ثبت تراکنش‌های جدید در بلاک چین باید آنها را حل کنند. پس از بسته شدن یک بلاک، بلاک چین آن را نمی‌توان تغییر داد. اولین ماینری که بتواند هش مربوط به تراکنش را از راه مکانیسم اجماع اثبات کار حل کند، پاداش دریافت می‌کند. پاداش حل کردن هر هش برای یک ماینر ۱۲.۵ لایت کوین است.

ماینینگ LTC به ساده‌ترین روش

شاید در مرحله اول، ماینینگ، کاری ساده به نظر برسد که شما با یک کامپیوتر شخصی در اتاق خود آن را انجام دهید. ولی اشتباه نکنید. حل کردن هش به قدرت محاسباتی بالایی نیاز دارد و همچنین، انرژی و فضای زیادی را به کار می‌گیرد. در واقع، بیشتر ماینینگی که انجام می‌شود، توسط مزارع ماینینگ و استخرهای ماینر رمزنگاری است که از سخت افزار پیچیده‌ای بهره‌مند هستند.

هاوینگ

این توکن هم مانند بیت کوین، به دلیل کمک به کنترل عرضه، هاوینگ می‌شود. عرضه این توکن به ۸۴ میلیون محدود شد. با این تفاسیر، وقتی ماینری یک بلاک جدیدی را به بلاک چین این ارز اضافه می‌کند، به اندازه این توکن تولید شده، پاداشی دریافت می‌کند. اگر هاوینگ انجام نمی‌شد، با این شرایط عرضه به طور نامحدودی افزایش می‌یافت.

از طریق هاوینگ، پاداش ماینر در طی بلاک‌های جدیدی که به بلاک چین اضافه می‌کند، کاهش می‌یابد (نصف می‌شود). به طور دقیق‌تر، در ابتدای ایجاد، پاداش ماینرها برای افزودن بلاک، ۵۰ LTC بود. ولی به‌مرورزمان، از طریق هاوینگ، این پاداش به ۱۲.۵ LTC رسید. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده، ممکن است هاوینگ بعدی برای این توکن در سال ۲۰۲۳ اتفاق بیفتد.

تاریخچه هاوینگ‌ها:

  • ۲۵ اوت ۲۰۱۵: ۵۰ تا ۲۵ LTC
  • ۵ اوت ۲۰۱۹: ۲۵ تا ۱۲.۵ LTC
  • ۲۳ اوت ۲۰۲۳ (مورد انتظار): ۱۲.۵ تا ۶.۲۵ LTC

استفاده از لایت کوین

این توکن نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر، ارزی بسیار ساده و نقد است. به نوعی، این ارز معاملات شما را آسان‌تر می‌کند. شما می‌توانید برای استفاده از این ارز، از برنامه‌های ارز دیجیتال BitPay، CryptoPay استفاده کنید و تراکنش‌های خود را انجام دهید.

مزایای و معایب

همان‌طور که در بالاتر گفته شد، لایت کوین نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر مانند بیت کوین، ارز سریع‌تر و ارزان‌تری است. در حال حاضر، کارمزد تراکنش بیت کوین افزایش یافته و چیزی حدود ۳.۹۲ درصد است. در شرایطی که کارمزد تراکنش حدوداً ۰.۰۶ درصد است. پس، مزایای این ارز را می‌توان همین سرعت بالا و کارمزد پایین در تراکنش‌ها در نظر گرفت. در ادامه مقاله به معایب این ارز دیجیتال نیز می‌پردازیم.

مزایا و معایب LTC

برخی دیگر از مزایا این ارز به طور کلی عبارت‌اند از:

  •  انتقال وجوه به صورت بین‌المللی هم برای این ارز دیجیتال وجود دارد. حتی نیازی به انجام روند نقل و انتقالات سنتی گذشته نیست.
  • به وجود آوردن کیف پول و پذیرش وجوه از طریق این ارز دیجیتال بسیار ساده‌تر اتفاق می‌افتد.
  • لایت کوین کنترل بالایی در حجم بالای تراکنش‌ها دارد. این ارز دیجیتال برای افرادی که به تأییدیه سریع و کارمزد کمتری نیاز دارند، مناسب است.
  • در این ارز دیجیتال از الگوریتمی استفاده می‌شود که می‌تواند ۴ برابر بیت کوین در سال کوین تولید کند.
  • طراحی این ارز دیجیتال غیر متمرکز است. به همین دلیل، به سراسر جهان دسترسی دارد و محدودیتی مسافت وجود ندارد.

چارلز لی که بنیان گذار لایت کوین است، در سال ۲۰۱۷ بیشتر دارایی خود را واگذار کرد. او این واگذاری را به تضاد منافع استناد کرد. همین کار لی، باعث از بین رفتن اعتماد مردم نسبت به ارزهای دیجیتال شد. بسیاری از تحلیلگرها معتقدند، همین حرکت چارلز لی تأثیر زیادی بر روی سرمایه گذاران گذاشت که از معایب این ارز به حساب می‌آید.

معایب لایت کوین عبارت‌اند از:

  •  برای ماینینگ این ارز دیجیتال انرژی بالایی صرف می‌شود.
  • این ارز دیجیتال مانند بیت کوین و یا ارزهای فیات در بین سرمایه گذاران مورد پذیرش قرار نگرفته است.
  • به دلیل نوپا بودن این ارز دیجیتال، تخمین زدن ارزش آن در آینده بسیار دشوار است. به همین دلیل، ممکن است در صورت کاهش ارزش آن، به ارز دیجیتال دیگری رو بیاورید.
  • در سرمایه گذاری نیاز به دانش فنی دارید تا امنیت کوین‌های خود را حفظ کنید.

معرفی بهترین کیف پول‌ها

ولت برای لایت کوین

کیف پول‌های مختلفی برای نگهداری ارز دیجیتال لایت کوین وجود دارد. آشنایی با انواع والت‌های کریپتوکارنسی برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ضروری است. برخی از کیف پول‌هایی که محبوبیت بیشتری دارند عبارتند از:

 کیف پول لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر نانو ایکس در دسته کیف‌ پول‌های سرد قرار می‌گیرد. این کیف پول لایت کوین به دلیل برخوردار بودن از امنیت بالا یک گزینه مناسب برای افرادی است که به دنبال راهی مطمئن برای حفظ سرمایه خود هستند. زیرا امکان هک به دلیل داشتن لایه‌های محافظتی و امنیتی تقریباً به صفر رسیده است. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که کار با کیف پول لجر نانو ایکس ممکن است سخت باشد اما رابط کاربری این کیف پول آسان است و اغلب افراد به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

 کیف پول ترزور (Trezor)

ترزور اولین کیف پول سخت‌افزاری ارزهای دیجیتال است که به دلیل امنیت بسیار بالا از محبوبیت زیادی برخوردار است. این کیف پول یک دستگاه کوچک است که به وسیله کابل USB به کامپیوتر وصل می‌شود. کلیدهای خصوصی لایت‌کوین در تزور به صورت آفلاین ذخیره می‌شود و کل کیف پول نیز توسط یک عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای پشتیبانی می‌شود. این کیف پول در دو مدل ترزور وان (TREZOR One) و ترزور مدل تی (TREZOR Model) ارائه شده است.

کیف پول تراست (Trust wallet)

تراست ولت بدون شک یکی از بهترین کیف پول‌های نرم‌افزاری برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS است. یکی از مزیت‌های مهم این کیف پول، پشتیبانی از اغلب ارزهای دیجیتال شناخته‌ شده است.

این کیف پول برای حفظ دارایی کاربران خود در مقابل هرگونه هک و سرقت تدابیر امنیتی خاصی در نظر گرفته است. به عنوان مثال، کلیدهای خصوصی روی سرور ذخیره نمی‌شود؛ این کلیدها فقط در موبایل کاربر ذخیره می‌شوند. به همین دلیل به جز کاربر هیچ فرد دیگری امکان دسترسی به آن‌ها را ندارد. همچنین کارمزد تراکنش‌ها در کیف پول تراست به دلیل استفاده از آدرس‌های بومی برای دریافت لایت‌کوین‌ها کمتر از تراکنش‌های عادی است.

کیف پول اکسودوس (Exodus)

اکسودوس یکی دیگر از کیف پول‌های نرم‌افزاری محبوب برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. این کیف پول در جولای ۲۰۱۶ (تیر ۱۳۹۵) توسط دنیال کستنالی و جی پی ریچاردسن راه‌اندازی شد. رابط کاربری اکسودوس علاوه بر برخوردار بودن از زیبایی و جذابیت، با کاربر تعامل موثری برقرار می‌کند.

یکی دیگر از مزیت‌های این کیف پول، پشتیبانی تمام وقت تیم توسعه‌دهنده از کاربران است. اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که اکسودوس فاقد دو ویژگی امنیتی تایید دو مرحله‌ای و قابلیت چند امضایی است و برای تامین امنیت به یک رمز عبور و ۱۲ رشته کلمه برای بازیابی اطلاعات اتکا کرده است.

کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

اتمیک یکی از کیف پول‌های محبوب و کاربردی‌ برای نگهداری ارز دیجیتال لایت‌کوین است. این کیف پول به‌گونه‌ای طراحی شده است که حتی کاربران مبتدی بتوانند از آن استفاده کنند. اما در کنار سادگی، ویژگی‌های کاربردی بسیار زیادی در دسترس کاربران قرار گرفته است.

استفاده از این کیف پول رایگان است اما برای استفاده از برخی امکانات آن باید کارمزد پرداخت شود. والت اتمیک دارای نسخه موبایل و دسکتاپ برای تمام سیستم عامل‌ها است. این کیف پول علاوه بر این که از لایت‌کوین پشتیبانی می‌کند، قابلیت ذخیره بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال دیگر را نیز فراهم کرده است.

بیت کوین چیست؟

در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال Litecoin چیست؟ و چه تفاوتی با بیت کوین دارد، به بیت کوین و عملکرد آن بپردازیم.

بیت کوین؛ اولین ارز دیجیتال

در سال ۲۰۰۹ بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال معرفی شد. از آن زمان به بعد، بیت کوین به عنوان یک ارز قابل مبادله مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای انتقالات بیت کوین، حفظ اعتبار و امنیت پایگاه داده آن از بلاک چین استفاده می‌شود که با یک قدرت محاسباتی متمرکز و جامعه متکی به وجود آمد.

از ویژگی‌های قابل توجه بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

در بلاک چین بیت کوین از مکانیزم اجماع و اعتبار سنجیاستفاده می‌شود که قدرت محاسباتی GPU دارد. در نهایت تأیید تراکنش‌های بیت کوین در بلاک چین انجام می‌شود.

از SHA-256 در هش رمزنگاری شده بلاک چین استفاده می‌شود. این هش ورودی یک خروجی با طول ثابت ایجاد می‌کند تا آن رمزنگاری شود.

تفاوت لایت کوین با بیت کوین در چیست؟

ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟ تا اینجا دانستیم که این ارز، فورک یا انشعابی از بیت کویت است. در ادامه به تفاوت‌های کلیدی این دو ارز دیجیتال پرطرفدار می‌پردازیم.

اولین تفاوت، تفاوت عملکرد هش است. در بیت کوین از هش SHA-256 استفاده شده که این هش سرعت بالایی در ALU دارد.

دومین تفاوت در بازار سرمایه این دو ارز دیجیتال است. همان‌طور که میدانید، بیت کوین توانایی زیادی در استخراج دارد. به همین دلیل که استخراج آن به دست مزارع و استخرها زیاد است، محبوبیت بالایی هم به دست آورد. از طرفی، تقاضا برای عرضه بیت کوین به قدری بالا رفته که نرخ مبادله آن به دلار بسیار بالا می‌شود. ولی این توکن به این شکل نیست. ظرفیت بازار این ارز بسیار کمتر از بیت کوین است، زیرا بیت کوین عرضه کمتر همراه با تقاضایی بیشتر دارد.تفاوت سوم این دو ارز دیجیتال در توزیع آنها است که تفاوتی اصلی به حساب می‌آید. این تفاوت مربوط به تعداد کل سکه‌های تولید شده برای هر ارز دیجیتال است. در این جا لایت کوین نسبت به بیت کوین برتری دارد. شبکه بیت کوین نمی‌تواند بیش از ۲۱ میلیون سکه تولید کند ولی لایت کوین می‌تواند ۸۴ میلیون سکه را تولید کند.

LTC یا بیت کوین؟

تفاوت چهارم، تفاوت در سرعت تراکنش این دو ارز دیجیتال است. در اصل تراکنش‌ها از نظر فنی بلافاصله در شبکه‌ها اتفاق می‌افتند. ولی تأیید شدن این تراکنش‌ها توسط سایر شرکت کنندگان به طول می‌انجامد. از آن جایی که لایت کوین با هدف اولویت در سرعت تراکنش تأسیس شد، این سرعت در تراکنش آن نسبت به بیت کوین بیشتر است. لازم به ذکر است، میانگین زمان برای تأیید تراکنش در شبکه بیت کوین حدوداً ۹ دقیقه است. البته در این میان باید تفاوت سرعت ترافیک اینترنت را هم در نظر بگیرید که در سرعت تراکنش نیز تأثیر دارد. ولی این میانگین زمان برای تأیید تراکنش در لایت کوین معادل با ۲.۵ دقیقه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *