اطلاعات . عمومی, اقتصادی

دارنده این خودرو می‌تواند ۸۰۰ متر مسکن در تهران بخرد!/ مقایسه جالبی از گران‌ترین خودروها و ارزانترین خانه‌ها در ایران

با احتساب میانگین دو میلیارد تومان برای یک آپارتمان متوسط در جنوبی‌ترین نقطه پایتخت، صاحبان خودروهای تویوتا هایلوکس از مدل ۲۰۱۱ به بعد در ایران هر کدام می‌توانند حداقل ۳ آپارتمان در جنوب شهر تهران بخرند و البته صاحبان دو بنز پلاک شده ۵۵ میلیارد تومانی نیز می‌توانند هر کدام حدود ۲۲ آپارتمان از خانه‌های ساکنان جنوب غربی تهران را خریداری کنند.

قیمت خانه و خودرو، در حالی به همراه طلا و ارز و سکه و شاید همه چیز چنان روز به روز گران‌تر و نجومی‌تر می‌شود که به نظر می‌رسد به زودی برای جمع بزرگی از ایرانیان به رویا تبدیل خواهد شد.

در این میان، اما افزایش قیمت خودروها به صورت نجومی تاثیر روانی شدیدی بر افزایش قیمت مسکن نیز داشته است. کما اینکه در سال‌های گذشته چراغ قیمت خودرو در بازار همواره قرمز بوده و به تبع آن نیز قیمت کارخانه‌ای افزایش داشته و همزمان با افزایش قیمت خودرو بازار مسکن نیز با شیب تندتری صعودی بوده است. از سوی دیگر تنش‌های بازار مسکن و خودرو این روزها دغدغه جدی شهروندان است که برای تأمین هر کدام از این دو کالا در فاصله زمانی کوتاه باید هزینه چندبرابری صرف کنند؛ به نحوی که بازار مسکن و خودرو در این دوره، افزایش بیش از ۱۵ برابر داشته است.

خودرو، خانه را هم گران کرد

بررسی قیمت خودرو در بازار طی این سال‌ها نشان دهنده افزایش قیمتی نجومی است و برای مثال یک خودرو پراید از قیمت ۲۱ میلیون تومان در سال ۹۵ به ۳۶۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و در همین بازه زمانی نیز قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری در حوالی شرق تهران از رقم حدودی ۱۸۰ میلیون تومان به بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده است.

از سوی دیگر بسیاری معتقد هستند که مساله افزایش قیمت خودرو که حالا برخی از مدل‌های ایرانی و تقریبا تمامی مدل‌های غیرایرانی آن میلیاردی شده اند، تاثیر روانی آشکاری بر افزایش قیمت مسکن نیز داشته است.

مقایسه قیمت مسکن و خانه در تهران

یکی از شهروندان تهرانی که اخیرا به دنبال تمدید اجاره آپارتمان خود بوده است در این باره به اقتصاد۲۴ گفت که صاحبخانه گفته «ماشین من دنا بوده و حالا قیمت آن از یک میلیارد گذشته و معلوم است که قیمت خانه ام هم چند برابر شده پس باید اجاره بهای بیشتری نیز برای آن پرداخت شود.»

این جملات و مشابه آن را حالا شاید بسیاری از حداقل شهروندان کلانشهرهای ایران اگر با صدای بلند نیز بیان نکنند احتمالا در ذهنشان به آن می‌پردازند و شاید با چرتکه‌ای در ذهنشان مدام قیمت خودرو و خانه‌های خود را با هم مقایسه می‌کنند.

هایلوکس و لندکروز می‌تازند

مساله قیمت خودروها البته یک بعد عجیب دیگر نیز دارد. در حالی که در ایران هزاران شهروند حالا دیگر توان خرید پراید را نیز ندارند، اما در مقابل شهروندانی هستند که صاحب خودروهایی هستند که با پول آن می‌توانند چندین خانه در جنوب و مرکز و شرق و غرب تهران و شاید حتی در بخش‌های شمالی و مرفه دیگر کلانشهرهای کشور، را خریداری کنند.

برای مثال دو خودرو تویوتا لندکروز و تویوتا هایلوکس به عنوان دو خودرو شاسی بلند خاص با بیشترین فراوانی میان خودروهای شاسی بلند خارجی در کشور اکنون از رقمی بین ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تا رقمی حدود ۴۷ میلیارد تومان بنا به سال ساخت و مشخصات دیگر معامله می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *