اخبار ایران و جهان

نتیجه قطعی دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه؛ رقابت اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم کشید

رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو

رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو   –  Copyright  AP/ Edited by EURONEWS

با پایان شمارش آرای صندوق‌های انتخاباتی مشخص شد که هیچ‌کدام از نامزدهای ریاست جمهوری در پایان دور نخست انتخابات موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده است. اکنون دور دوم انتخابات در روز ۲۸ مه تعیین کننده رئیس جمهوری بعدی ترکیه خواهد بود.

شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسید و بر اساس نتایج به دست آمده رجب طیب اردوغان بیش از ۴۹ درصد و کمال قلیچداراوغلو بیش از ۴۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند. 

شمارش آرای انتخابات پارلمانی هم همزمان درجریان است و بر اساس نتایجی که تا کنون منتشر شده است ائتلاف جمهور متشکل از احزاب عدالت و توسعه (حزب رجب طیب اردوغان)، حرکت ملی، اتحاد بزرگ و رفاه نو موفق به کسب بیش از ۴۹ درصد و ائتلاف ملت متشکل از احزاب جمهوری خلق ترکیه (حزب کمال قلیچدار اوغلو) و خوب موفق به کسب بیش از ۳۵ درصد آرا شده‌اند.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه؛ رقابت میان اردوغان و قلیچداراوغلو به دور دوم کشید

 احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد. وی افزود که هیچ‌یک از نامزدها تعداد رای لازم برای ریاست جمهوری را در دور اول کسب نکردند و به همین دلیل رقابت بین رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو به دور دوم انتخابات در ۲۸ مه واگذار شد.

آقای ینر گفت: «آرای صد در صد صندوق‌های انتخاباتی داخل کشور شمرده شده و آمار مشارکت واجدین شرایط رای‌دهی در داخل ۸۸.۹۲ و در خارج کشور ۵۲.۶۹ درصد بوده است.» 

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه: در دور دوم حتما پیروز خواهیم شد

فائق اوزتراک، معاون رئیس و سخنگوی حزب جمهوری خلق ترکیه در بیانیه‌ای با تاکید بر این که انتخابات قطعا به دور دوم می‌کشد گفت: «در حال حاضر تقریبا همه صندوق‌ها شمارش شده و فقط ۳۰۰ صندوق در خارج از کشور باقی مانده است که تغییری در نتیجه به وجود نمی‌آورند. اکنون قطعا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. نرخ مشارکت نزدیک به نود درصدی برای دموکراسی ما امری خوشایند است. در ۱۵ روز آینده اراده ملت ما بالاتر از هر چیز دیگری خواهد بود. قطعا پیروز خواهیم شد. اتحاد ملت ما را به سوی این پیروزی خواهد برد. دموکراسی پیروز است. ترکیه پیروز است.»

فائق اوزتراک، معاون رئیس و سخنگوی حزب جمهوری خلق ترکیه

03:30 PM

فن درلاین و میشل از مشارکت بالای مردم ترکیه در انتخابات تمجید کردند

اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا و شارل میشل، رئیس شورای اروپا در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی از «نرخ مشارکت بالای مردم» در انتخابات ترکیه تمجید کرده و آن را «پیروزی» برای دموکراسی دانستند. 

خانم فن درلاین ضمن تبریک به مردم ترکیه گفت: «مشارکت بسیار بالای مردم در این انتخابات به‌واقع خبر خوبی است. این نشانه روشنی است که مردم ترکیه متعهد به استفاده از حقوق دموکراتیک خود هستند.»  

کرملین: فارغ از نتیجه انتخابات، روابط خود با ترکیه را افزایش می‌دهیم

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد: «ما مشتاقانه و متمرکز نظاره‌گر اخبار ترکیه هستیم و به انتخاب مردم احترام می‌گذاریم. در هر حال، انتظار داریم نه تنها روابط خود را با ترکیه ادامه دهیم بلکه آن را عمیق‌تر و گسترده‌تر سازیم.»

دمیتری پسکوف/عکس از AP

بورس استانبول ۲ درصد دیگر سقوط کرد

بورس استانبول که پیش‌تر ۶.۳۸ درصد افت کرده بود، با افت ۲ درصدی به پایین‌ترین حد خود از ماه نوامبر ۲۰۲۲ تا کنون رسید. برخی اقتصاددانان اروغان را مسئول بحران اقتصادی کنونی ترکیه می‌دانند.

سال گذشته تورم ترکیه به ۸۵ درصد رسید و همچنین ارزش لیر نیز در ۵ سال گذشته ۸۰ درصد سقوط کرده است.

حسنین ملک، تحلیلگر اقتصادی که عدم پیروز قلیچداراوغلو در دور نخست انتخابات را یکی از عوامل افت امروز بورس استانبول می‌داند، می‌گوید: «این ناامیدی گسترده‌ای برای سرمایه‌گذارانی است که به پیروزی قلیچداراوغلو به تبع آن بازگشت به سیاست اقتصادی ارتدوکسی (نئوکلاسیک) که وعده داده بود امید بسته بودند.»

آمار خبرگزاری آناتولی از انتخابات ترکیه؛ اردوغان در بین خارج‌نشینان محبوب‌تر است

بنابر آمار منتشر شده در خبرگزاری آناتولی بیش از ۱ میلیون ۳۸۹ هزار نفر از شهروندان خارج‌نشین ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سراسر دنیا شرکت کرده‌اند و آرای آن‌ها توسط ۹۵۹۳ صندوق اخذ شده است که از این میان تا کنون و بعد از شمارش ۸۷.۰۳ درصد آرا ۵۶.۱۵ درصد به اردوغان و ۴۰.۷۱ درصد به قلیچدار اوغلو رای داده‌اند.

براساس این آمار از میان رای دهندگان ترکیه‌ای ساکن آلمان ۶۴.۹۸ درصد و از بین رای دهندگان ساکن فرانسه ۶۲.۳۴ درصد به آقای اردوغان رای داده‌اند.  

با توجه به نزدیکی رقابت بین رجب طیب اردوغان و کمال قلیچداراوغلو به نظر می‌رسد که رای خارج‌نشینان ترکیه در نتیجه دور دوم انتخابات نیز بسیار تاثیرگذار باشد.  

رای دهندگان ترکیه‌ای مقابل سفارت این کشور در پاریس فرانسه

سینان اوغان: تنها در صورتی از قلیچداراوغلو حمایت می‌کنم که حزب دموکراتیک خلق‌ها از سیستم سیاسی کنار گذاشته شود

سینان اوغان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که بنابر نتایج تا این لحظه موفق به کسب ۵.۲ درصد آرا شده است، در مصاحبه با اشپیگل گفت: «تنها در صورتی از قلیچدار اوغلو در دوم انتخابات حمایت می‌کنم که حزب دموکراتیک خلق‌ها از سیستم سیاسی کنار گذاشته شود.»

مدحت سنجار، رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها پیشتر از نامزدی آقای قلیچداراوغلو حمایت کرده بود.

با توجه به نتایج بدست آمده، به نظر می‌رسد حمایت آقای اوغان از هر یک از نامزدان در نتیجه نهایی انتخابات ترکیه نقشی مهم ایفا کند. 

سینان اوغان

ایران «نرخ مشارکت بالای مردم» در انتخابات را به ترکیه تبریک گفت

 ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران «نرخ مشارکت بالای رای‌دهندگان» را در ترکیه نشانه «پیروزی مردم‌سالاری» در این کشور دانست و گفت: «این پیروزی را به مردم، برگزارکنندگان انتخابات، رهبران و احزاب سیاسی در ترکیه تبریک می‌گوییم و آرزو می‌کنیم بهترین سرنوشت برای آنها رقم بخورد.»

بنا بر اعلام رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه نرخ مشارکت در انتخابات ترکیه ۸۷.۲۱ درصد بوده و بیش از ۵۵.۴ میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند. 

آخرین نتایج شورای عالی انتخابات ترکیه

احمد ینر، رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه با اعلام آخرین نتایج شمارش آرا تا ساعت ۹:۴۵ به وقت محلی گفت: «تعداد صندوق‌های رای داخل کشور در مجموع ۱۹۲۲۱۴ عدد است که از این تعداد تا کنون ۱۹۲۱۸۷ عدد یعنی ۹۹ درصد باز شده و در نتیجه تنها ۲۷ صندوق باقی مانده است. در خارج کشور در مجموع ۹۵۹۴ صندوق داریم که از بین آن‌ها ۸۰۶۵ عدد بازشده و ۱۵۲۹ صندوق باقی مانده است. یعنی ۸۴ درصد از صندوق‌های رای خارج از کشور باز شده است.»

وی افزود: «بر اساس این داده‌ها آقای اردوغان موفق به کسب ۴۹.۴۰ درصد، آقای قلیچدار اوغلو ۴۴.۹۶ درصد، سینان اوغان ۵.۲ درصد و محرم اینجه ۰.۴۴ درصد آرا شده‌اند.» 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *