مد و پوشاک

معرفی و بررسی انواع شلوار زنانه

تاریخچه پیدایش شلوار زنانه

شلوار در واقع یکی از اجزاء اصلی مد سنتی و مدرن است. اولین ظهور شلوار در تاریخ، در میان مردم استپی عشایری در اروپای غربی ثبت شده است. مردم استپ، گروهی از عشایر از اقوام مختلف بودند که در علفزارهای اوراسیا زندگی می کردند. شواهد باستان شناسی نشان می دهد که مردان و زنان به طور یکسان در آن بافت فرهنگی شلوار می پوشیدند. در حالی که در بسیاری از تاریخ مدرن، استفاده از شلوار به مردان محدود شده است. با این حال، موارد تاریخی زیادی وجود دارد که زنان در مخالفت با این هنجارها شلوار می پوشند، مانند جنبش حقوق زنان در دهه 1850، راحتی، آزادی حرکت، مد، لباس مبدل (به ویژه برای بردگان فراری)، تلاش برای فرار از حقوق جنسی، شکاف، و تلاش برای ایجاد یک هویت عمومی قدرتمند برای زنان.

در سال 1969، شارلوت، نماینده ایالات متحده، اولین زنی بود که در کف مجلس نمایندگان ایالات متحده شلوار پوشید. در واقع، نزدیک به یک ربع قرن طول کشید تا زنانی که در سنای ایالات متحده خدمت می کردند، مجاز به پوشیدن شلوار در سنا شدند.

در فوریه 2016، مهمانداران زن ناوگان مختلط خطوط هوایی بریتانیا سرانجام در یک نبرد دو ساله بر سر حق پوشیدن شلوار پیروز شدند. اتحادیه خدمه اعلام کرد که خطوط هوایی بریتانیا «به قرن بیست و یکم می‌پیوندد». علاوه بر این، آنها اظهار داشتند: “انتخاب پوشیدن شلوار نه تنها یک پیروزی برای برابری است، بلکه یک پیروزی برای عقل سلیم است.”

به‌ویژه در قرن‌های 20 و 21، آداب و رسوم و قوانینی که این نوع پوشش را محدود می‌کنند، به‌طور چشمگیری کاهش یافته است که نشان‌دهنده پذیرش و عادی‌سازی فزاینده این عمل است.

انواع شلوار زنانه

در دنیا مد و پوشاک زنانه، شلوار زنانه اهمیت ویژه ای دارد. حال که با تاریخچه این پوشش برای بانوان آشنا شدیم، اهمیت این پوشش با توجه به تلاش های زنان در طول یک قرن برای استفاده از آن، بیشتر و پر رنگ تر می شود. به هر حال امروزه یک بخش مهم در انتخاب لباس و هماهنگی بین البسه، انتخاب شلوار مناسب است. ما در اینجا انواع شلوار زنانه را معرفی کرده و مورد بررسی قرار می دهیم.

در اینجا لیست گسترده ای از انواع شلوار زنانه آورده شده است. شلوار زنانه برای مجالس رسمی، لباس های غیررسمی و حتی برای کارمندان و مدیران در محل کار مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه از شلوار زنانه می توان در فضای باز و برای طیف وسیعی از فعالیت ها نیز استفاده کرد.

شلوار بگ زنانه (گشاد)

طراحی شلوار بگ زنانه به این صورت است که اندازه آن در قسمت کمر مناسب بوده و از کمر به بعد گشاد می شود. شلوار بگ زنانه معمولا یا با بند کشی گره می خورد یا در قسمت کمر دارای کش است. این شلوارها یکی از راحت ترین انواع شلوار به شمار می آیند و به همین دلیل بسیار محبوب هستند. شلوار بگ زنانه برای خانم های لاغر با پاهای کشیده انتخاب بسیار مناسبی است.

شلوار بل باتم زنانه (شلوار پاچه گشاد)

شلوار بل باتم یا شلوار پاچه زنگوله ای یا پاچه گشاد، در قسمت پایین، از زانو به پایین، گشاد می شوند تا یک شکل زنگوله ایجاد شود. محبوبیت آنها در دهه 1970 بسیار زیاد بود اما به طور دوره ای دوباره مورد استقبال قرار می گیرند. شلوار پاچه گشاد هم به صورت پارچه ای و هم در قالب شلوار جین دوخته و عرضه می شود.

شلوار جین زنانه

شلوار جین زنانه برای همه سنین محبوب است و افراد زیادی از آن استفاده می کنند.. پارچه جین قابل اعتماد را می توان در رنگ های مختلف رنگ آمیزی و سنگ شویی کرد، پارگی هایی در آن ایجاد کرد و یا به آن چین داد تا طیف وسیعی از بافت ها را ایجاد کند.

شلوار جین زنانه، خود دارای سبک های متعددی است و از محبوب ترین انواع شلوار برای زنان و مردان است.

شلوار حرم زنانه  (سندبادی)

شلوار حرم زنانه یا شلوار سندبادی زنانه، شلوارهایی هستند که برای دوخت آنها معمولا پارچه بیشتری نسبت به سایر شلوارها لازم است. شلوار سندبادی زنانه شلواری خنک، آزاد و راحت است که در قسمت کمر و مچ پا جمع شده است. پوشیدن این نوع شلوارها حتی در هوای گرم بسیار راحت است و از پارچه هایی مانند ابریشم مصنوعی که ریزبافت هستند و به راحتی پوشیده می شوند، ساخته شده اند.

شلوار زنانه مدل سوارکاری (جودپور)

شلوارهای سوارکاری زنانه یا جودپورها یک نسخه از شلوارهایی هستند که افراد برای اسب سواری می پوشند. این شلوارها تا زانو کمی گشاد و شل هستند و سپس یک کاف اضافه برای تکمیل استایل به مچ پا دارند. امروزه این شلوارها که توسط مردان و زنان در انجمن سوارکاری پوشیده می شدند، راه خود را به دنیای مد باز کرده اند.

شلوار لگ زنانه

شلوار لگ زنانه، شلوارهایی کاملا چسبان هستند، به طوری که به آنها شلوار چسبان نیز گفته می شود. به طور کلی افرادی که دارای اندام کاملا متناسب هستند، می‌توانند از این شلوار در پوشش روزانه خود استفاده کنند. به علاوه معمولا خانم ها برای سالن های ورزشی و باشگاه ها نیز از شلوار لگ زنانه استفاده می کنند. با توجه به این که شلوار لگ زنانه به صورت سرتاسری کاملا چسبان و بسیار تنگ است، نمی‌تواند برای خانم هایی با اندام درشت گزینه مناسبی باشد.

شلوار پالازو زنانه

شلوار پالازو زنانه شلواری شیک و مد روز است، زیرا از پارچه های روشن ساخته می شود. شلوار پالازو معمولا گشاد و لَخت است و بسته به اکسسوری و پارچه های مورد استفاده، می تواند به عنوان یک شلوار زنانه غیر رسمی یا رسمی شناخته شود. نکته ای که باعث جذابیت بیشتر شلوار پالازو می باشد این است که از پارچه هایی درست می شود که به راحتی پوشیده شوند.

شلوار پیلی دار زنانه

شلوارهای پیلی دار زنانه در قسمت کمر و ران ها نسبتا گشاد و راحت هستند، اما در قسمت مچ پا به صورت چین دار مخروطی درمی آیند. شلوار پیلی دار زنانه در دهه 1950 و 1980 بسیار محبوب بوده است و بعد از آن هر از گاهی دوباره در دنیای مد خودی نشان داده و مورد توجه قرار می گیرد.

شلوار ملوانی زنانه

شلوار ملوانی زنانه نیز از آن دست شلوارهای شیک است که در ناحیه کمر متناسب و در قسمت ساق و پاچه شلوار گشاد می شود، معمولا دارای فاق بلند بوده و در واقع نسخه ای از شلوارهایی است که ملوانان می پوشند. شلوار ملوانی زنانه اغلب دارای 2 مجموعه دکمه در جلوی شلوار و در قسمت فاق هستند.

شلوار راسته زنانه

شلوار راسته زنانه همانطور که از نامش پیداست از بالا به پایین صاف و یک دست است. در واقع الگوی پایه و اولیه همه شلوارهای زنانه، همین شلوار راسته است. میزان گشادی آن در تمامی قسمت ها یکسان است. شلوار راسته زنانه را هم به صورت پارچه ای و هم در قالب شلوار جین می توان یافت. شلوار راسته زنانه برای همه افراد با هر اندامی، مناسب و قابل استفاده است.

شلوار رکابی زنانه

شلوار رکابی زنانه شبیه شلوار لگ زنانه است اما دارای یک بند در قسمت مچ پا می باشد که زیر پا قرار می گیرد. شلوار رکابی اغلب از پارچه های کشسان ساخته می شود. شلوار رکابی در ابتدا به عنوان شلوار ورزشی و گاهی شلوار سوارکاری مورد استفاده قرار می گرفت، اما از دهه 1980 به بعد مورد محبوبیت بیشتری قرار گرفت و به دنیای مد راه یافت.

شلوار پیش بندی زنانه

شلوار پیش بندی زنانه در بین مردم با نامهای اُوِرال یا  کارپِنتِر نیز معروف و شناخته شده است. شلوار پیش بندی زنانه، در قسمت جلوی سینه به وسیله دو بند بسته می شود. این نوع شلوار در ابتدا به عنوان لباس کار مورد استفاده قرار می گرفت و اوایل فقط از جنس جین دوخته می شد. بعدها شلوار پیش بندی زنانه مورد اقبال عموم قرار گرفت و برند لیوایز اولین شرکتی بود که شلوار پیش بندی را وارد دنیای مد و به بازار عرضه کرد.

شلوار مام استایل زنانه

شلوار مام استایل زنانه از آن دسته شلوارهایی است که طی سالهای اخیر بسیار محبوب شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است و به اصطلاح پا به دنیای مد گذاشته است. شلوار مام استایل غالبا فاق بلندی دارد و در بخش های ران و ساق گشاد و آزاد دوخته می شود، اما در قسمت مچ مقداری آن را تنگ می کنند. اغلب از جنس کتان یا جین برای تهیه این شلوارها استفاده می شود.

شلوار اسلش زنانه

به طور کلی شلوارهای اسلش این روزها بسیار پرطرفدار هستند و به دلیل راحتی و سبکی که دارند توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده اند. در ابتدا شلوار اسلش بیشتر بین آقایان مرسوم بود، اما امروزه مدل های شلوار اسلش زنانه نیز در بازار و در دنیای مد به وفور یافت می شود و بسیار محبوب و مورد استقبال عده زیادی از خانم ها قرار گرفته است.

شلوار سرهمی زنانه

شلوار سرهمی زنانه یا شلوار چتربازان، همانطور که از نامش پیداست، زمانی توسط چتربازان پوشیده می شد. اما بعد از اینکه مورد توجه طراحان مد قرار گرفت، به دنیای مد راه یافت. امروزه به هر لباسی که از یقه تا مچ پا باشد، لباس چتربازان یا سرهمی گفته می شود. البته پوشیدن و استفاده از شلوار سرهمی زنانه کمی مشکل است.

جمع بندی

“پوشیدن شلوار” به ویژه شلوار زنانه در دنیای مد ما معنای بسیار گسترده ای دارد. تنوع مدل ها، طول شلوارها، انواع پارچه و انتخاب طرح ها به این معنی است که واقعاً چیزی برای همه کسانی که دوست دارند از پوشش شلوار استفاده کنند، وجود دارد. شیک، جوان پسند و جاودانه، اینها برچسب هایی هستند که باید به پوشیدن شلوار بچسبانید.

حال با توجه به مطالبی که در این مقاله مطرح شد، در صورتی که قصد خرید شلوار زنانه داشته باشید لازم است متناسب با شرایط بدنی و اندام خود و با در نظر گرفتن میزان راحتی یا ظاهر زیبایی که از یک شلوار زنانه انتظار دارید، اقدام به خرید شلوار زنانه نمایید.

کلمات کلیدی: شلوار زنانه، جین، دنیای مد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *