اطلاعات . عمومی, اقتصادی

رمز ارز متیک MATIC چیست.

رمز ارز متیک MATIC چیست؟ 

متیک معروف به اینترنت لایه دومی ها است ارز دیجیتال پالی گان (Polygon) قصد دارد هم مقیاس پذیری در بلاکچین را افزایش دهد و هم مشکل عدم همکاری متقابل بین پروتکل بلاکچین مختلف را چاره کند. اگر بتواند موفق به انجام این دو هدف شود می‌تواند پیشرفت بزرگی در مسیر حرکت ارزهای دیجیتال و بلاکچین ها ایجاد کند. در فوریه 2021، راه حل مقیاس پذیری لایه 2 Ethereum Matic Network با نام تجاری Polygon ارائه شد توکن ارائه شده پلتفرم پالی گان Polygon و یا Matic Network سابق می باشد. 

تغییر شبکه Matic به پلیگان (Polygon)

شبکه Matic ، پروژه توسعه راه حل لایه دو (لایه موازی مانند اول برای افزایش پهنای باند) مبتنی بر اتریوم و بلاک چین مبتنی بر گواه اثبات سهام، در فوریه ۲۰۲۱ اعلام کرد که نام تجاری خود را به پلی گان (Polygon) تغییر می‌دهد. در حالی که محصولات موجود و توکن آن تا حد زیادی بدون تغییر باقی می‌مانند، اما برند تجاری جدید از یک تغییر استراتژیک برای تبدیل شدن به یک تجمیع کننده لایه دو خبر می‌دهد.

Polygon علاوه بر سیستم عامل‌ داخلی خود، از سایر راه حل‌های مقیاس پذیری اتریوم ، به ویژه Optimistic Rollups ، ZkRollups و StarkWare’s Validium پشتیبانی می‌کند. این استراتژی از طریق Polygon SDK جدید پیاده سازی می‌شود ، که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد  برنامه‌های غیر متمرکز

(DApps) خود را در زیرساخت‌های مقیاس پذیراتریوم، بدون نیاز به انتخاب هیچ فناوری خاصی، بسازند.

پلتفرم Polygon قصد دارد، اتریوم را به یک سیستم مولتی بلاکچین تبدیل کند اما شبیه به پروژه‌های دیگر مانند ترون، پولکادات، کازماس یا آوالانچ نیست. این استراتژی اتریوم محور، چندین مزیت قابل توجه نسبت به سیستم‌های رقیب ارائه می‌دهد و در قبال ارائه خدمات ، توکن ماتیک به‌عنوان پاداش پرداخت‌ها در شبکه استفاده میشود.

استراتژی پلیگان، اگر با موفقیت اجرا شود و قابلیت اجرای تراکنش‌های سریع و ارزان را پیاده سازی کند پس می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر اقتصاد  اتریوم داشته باشد در نتیجه رقابت رقبا با شبکه اتریوم وارد مرحله جدیدی خواهد شد. اینکه این تغییر استراتژی چقدر می‌تواند موفق باشد هنوز مشخص نیست اما به نظر آینده‌ بهتری در انتظار این پلتفرم است.این پروتکل سعی دارد برخی از محدودیت‌های عمده 

اتریوم از جمله توان عملیاتی آن، تجربه ضعیف کاربری و عدم حاکمیت جامعه، را با استفاده از یک راه حل جدید زنجیره‌ای حل کن

پلی گان از یک ساختار چهار لایه به شرح زیر بهره می برد:

    • 1.لایه اتریوم: این لایه جانبی، بستر ارتباطی قراردادهای هوشمند اتریوم است. کنترل بخش های مختلفی از پلتفرم پلی گان همانند تراکنش ها، استیکینگ و ارتباط بین اتریوم و زنجیره های مختلف در پلی گان بر عهده این لایه می باشد.
    • 2.لایه امنیتی: این لایه امکان استفاده زنجیره ها از یک لایه امنیتی اضافی را می دهد.
    • 3.لایه شبکه های پلی گان: این لایه Matic POS Chain شامل شبکه های مختلفی می باشد که بر روی بلاکچین پلی گان ساخته شده اند. هر کدام از این شبکه ها موظفند تا به اجماع و تولید بلاک در شبکه رسیدگی کنند.
    • 4.لایه اجرا: این لایه به عنوان لایه پیاده سازی ماشین مجازی اتریوم و یا EVM شناخته می شود که برای اجرای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد.

تاریخچه مختصری از ارز دیجیتال پالی گان

پلتفرم پالی گان Polygon و یا همان Matic Network سابق در اکتبر 2017 راه اندازی شد. این پلتفرم توسط دو توسعه دهنده با تجربه بلاکچین، با نام های Jaynti Kanani (مدیرعامل پلی گان) و Sandeep Nailwal (مهندس بلاکچین) تاسیس شد.در سال 2019 تیم پلی گان کمک بزرگی به اکوسیستم اتریوم کرد.  Jaynti Kansni نقش اساسی در پیاده سازی پلاسما، Web3 و پروتکل WalletConnect در موتور اتریوم داشت.

Sandeep Nailwal از دیگر بنیانگذاران پلی گان و مدیر ارشد می باشد. Nailwal یک برنامه نویس و کارآفرین است. قبل از شروع همکاری با پلی گان، وی به عنوان مدیر عامل Scopeweaver و مدیر فنی گروه Welspune فعالیت کرده بود. Anurag Arjun نیز از بنیانگذاران این پلتفرم به شمار می رود.

ارز دیجیتال ماتیک کار خود را باعرضه اولیه صرافی (IEO) در سال ۲۰۱۹ آغاز کرد و موفق شد سرمایه‌ای نزدیک به 1.9 میلیارد دلار را کسب کند.

تیم فنی پالی گان

پلاسما چیست؟

لایه پلاسما در پلتفرم پالی گان Polygon چارچوبی برای ایجاد برنامه های غیرمتمرکز است تا بتوانند به راحتی مقیاس بندی شوند و به طور یکپارچه با یکدیگر تعامل داشته باشند.

اساسا، پلاسما از زنجیره های متفاوتی تشکیل شده است که تعاملات غیرضروری را کاهش می دهد. همانطور که می دانید، قدرت واقعی اتریوم ، پشتیبانی برنامه های هوشمند غیرمتمرکز و راه حل های DeFi است. با این وجود، برای اینکه این کار موثر واقع شود، اتریوم باید بتواند مقیاس بندی کند. پلاسما، یک گام اصلی در جهت دستیابی به مقیاس پذیری بیشتر اتریوم است.

چارچوب پلاسما از چندین زنجیره تشکیل شده است و همه ی این زنجیره ها دارای یک زنجیره اصلی هستند. زنجیره های کوچکتر به زنجیره های پلاسما معروف هستند. زنجیره های جانبی پالی گان زنجیره های مبتنی بر پلاسما و مجهز به EVM  هستند که می توانند بلافاصله قرارداد های هوشمند را روی آنها مستقر کنند. رقیب آن Cosmos از یک ماشین مجازی مبتنی بر WASM استفاده می‌کند.

مزایای بهره بردن از طراحی بازرسی دوگانه ماتیک و پلاسما، در درجه اول موجب افزایش ظرفیت UX و توان مبادلات مالی غیرمتمرکز متناسب با نیازهای اصلی شبکه می­شود. ماتیک به‌جای استفاده از معاملات تأیید شده در بلاک چین اصلی اتریوم که با هزینه‌های زیادی انجام شدند، این امکان را به توسعه‌دهندگان می‌دهد که این مبادلات مالی غیرمتمرکز را با سرعت بیشتر و هزینه کمتری با معاملات MetaMask انجام دهند.

پلتفرم ماتیک امکان استفاده از موارد بسیاری را در شبکه خود فراهم کرده است، ازجمله این امکانات می‌توان به استخرهای نقدینگی، پرداخت P2P، بسترهای وام، DEX و سیستم اعتبار دهی، تأیید هویت و بازی‌ها اشاره کرد. باوجوداین، هنوز مشکلات و چالش‌های زیادی برای پلاسما و ماتیک وجود دارد.

پلی گان چگونه کار میکند؟

    • 🔵 زنجیره POS: زنجیره اصلی Polygon یک زنجیره جانبی اتریوم است که یک لایه امنیتی اثبات سهام (PoS) را به زنجیره بلوکی راه‌اندازی‌شده در Polygon اضافه می‌کند.
    • 🔵 زنجیره‌های پلاسما: ارز دیجیتال پالی گان از یک فناوری مقیاس‌پذیر معروف به پلاسما برای جابه‌جایی دارایی‌ها بین زنجیره ریشه و زنجیرهای فرزند از طریق پل‌های پلاسما استفاده می‌کند.
    • 🔵 ZK-rollups: یک راه‌حل مقیاس‌ پذیری دیگر است که تعداد زیادی انتقالات خارج از زنجیره (off-chain) را در یک تراکنش واحد قرار می‌دهد و از «اثبات دانش صفر» برای ثبت عمومی نهایی در زنجیره اصلی اتریوم استفاده می‌کند.
    • 🔵 Optimistic rollups: راه‌حلی که در بلاکچین اتریوم برای تسهیل تراکنش‌های فوری با استفاده از «اثبات تقلب» اجرا می‌شود.

مزایا و ویژگی­ های ارز دیجیتال ماتیک (Matic)

ازآنجایی‌که شبکه ماتیک بر روی بلاک چین اتریوم بناشده است، کاربران این امکان را دارند که تنها با استفاده از یک آدرس معتبر اتریوم که همان آدرس ماتیک محسوب می‌شود، بدون پیوستن به بلاک چین ماتیک، از مزایای این شبکه بهره‌مند شده و به خدمات پرداخت آن دسترسی داشته باشند. کاربران برای استفاده از خدمات شبکه تنها کافی است که از یک ولت ماتیک استفاده کنند. آن‌ها علاوه بر کیف پول‌های ارز دیجیتال ماتیک، می‌توانند از کیف پول‌هایی که رمزارز اتریوم را پشتیبانی می‌کنند نیز استفاده کنند.

وب‌سایت رسمی این ارز دیجیتال ویژگی‌های رمزارز ماتیک را بدین‌صورت بیان کرده است:

    •  1.مقیاس پذیری: پلتفرم پالی گان Polygon به گونه ای طراحی شده است که از آن می توان برای حل مشکلات مقیاس پذیری استفاده کرد بنابراین هزینه های تراکنش را کاهش می دهد.
    • 2.توان و قدرت عملیاتی بالا: پلتفرم پالی گن می تواند با استفاده از ساختار زنجیره جانبی خود میلیون ها تراکنش را انجام دهد. یک زنجیره در پلتفرم پالی گان می تواند تا 65000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند.
    • 3.امنیت: این پلتفرم در ساختار خود از الگوریتم اثبات سهام یا PoS استفاده می کند. استفاده از این الگوریتم سبب شده است تا امنیت این پلتفرم افزایش یابد.
    • 4.قابلیت همکاری: در حال حاضر پالی گان در حال کار بر روی قابلیت همکاری دارایی های دیجیتال بین زنجیره های مختلف و بلاکچین است. این پلتفرم قصد دارد به زودی ارزهای رمزپایه مبتنی بر ERC-20 و NFTهای مبتنی بر ERC-721 را نیز در برگیرد.
    • 5.بهبود تجربه کاربر: پلی گان با ارائه یک روش سریع و کارآمد برای پردازش توکن های مبتنی بر ERC-20 ، می تواند با سایر Dapp ها همکاری کند و با استفاده از چارچوب پلاسما ، ساخت برنامه های غیرمتمرکز را برای توسعه دهندگان آسان کند.

حامیان پروژه پلی گان

Polygon توسط صرافی بایننس و صرافی کوین بیس Coinbase پشتیبانی می‌شود. صرافی بایننس فعال‌ترین صرافی‌ای است که در حال حاضر مبادلات ارز دیجیتال پلی گان در آن انجام می‌شود. 

خرید و فروش و عرضه توکن پلی گان در صرافی های BiONE ، ZebPay ، Coinbase ، Uniswap ، Hotbit نیز پشتیبانی می شود.

عرضه توکن پالی گان

عرضه توکن پالی گان

توکن های ماتیک به صورت ماهانه منتشر می شوند. در حال حاضر MATIC دارای بیش از 6 میلیارد توکن در گردش است. تاکنون برای ارز دیجیتال ماتیک حدود 10 میلیارد توکن ساخته‌شده است و هنوز هیچ محدودیتی برای عرضه این توکن ها در نظر گرفته نشده است.

توکن های ماتیک باقیمانده به شرح زیر توزیع می شوند:

توکن های اختصاص داده شده به تیم: 16% از کل عرضه

توکن های اختصاص داده شده به مشاوران: 4% از کل عرضه

توکن های عملیات شبکه: 12% از کل عرضه

توکن های اکوسیستم: 23.33 درصد از کل عرضه

طبق زمان بندی انجام شده، تمام توکن ها تا دسامبر 2022 منتشر می شوند.

نمودار مارکت کپ پروتکل matic در بازه زمانی روزانه

آینده ارز دیجیتال پلی گان یا همان متیک (Matic)

اگر بخواهیم آینده قیمت این ارز دیجیتال را برای 5 سال آینده در نظر بگیریم، رمز ارز ماتیک MATIC می تواند با شکستن رکودهای قبلی قیمت خود، به بالاترین سطح خود برسد و پیش بینی می شود در لیست رمزارزهای برتر قرار بگیرد.

برخی از وبلاگ نویسان رشد پارابولیک (سهمی وار) را برای این ارز پیش بینی کرده‌اند و اظهار داشته‌اند که این ارز زاییده افکار صرافی‌های کوین بیس و بایننس است. به هر حال صرافی بایننس یکی از سرمایه‌گذاران این پروژه بوده و طبیعی است که خواهان به دست آوردن بیشترین سود ممکن از این سکه باشد قطعا نمی‌توانیم با اعتماد کورکورانه به برندهای بزرگ، سرمایه خود را روانه بازار کنیم، باید به واقعیت‌ها تکیه کرد. حقایق می‌گویند که حتی در صورت بروز مشکل در  توسعه این پروژه، اینرسی اعتماد کاربرها ادامه روند این پروژه را تضمین خواهند کرد.

تیم توسعه‌دهنده ماتیک قصد دارد، وارد بازار رقابتی خارج از زنجیره اصلی خود شود. در حال حاضر پلتفرم‌های بلاک چین زیادی از قبیل Celer network و Raiden درزمینه معاملات خارج از زنجیره اصلی، متمرکز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *